13/6/2010 El cor de la costa brava: de Llafranc a Tamariu per camins de ronda

Tamariu

Ara que fa tanta calor ben segur que us vindrà de gust una remullada en acabar de caminar, o potser a mig camí i tot!

El camí proposat va pel cord de la costa brava. A través de trams de camí de ronda i d’altres interiors però sempre propers al mar, una sèrie de noms atractius s’aniràn fent realitat davant dels nostres ulls: La Cala Pedrosa, Sant Sebastià i el seu far, Llafranc.

La tornada ja decidirem si la fem epl mateix camí o per l’interior. Calculeu una hora i mitja, si no fem parades, per anar i el mateix temps per tornar. L’itinerari fa un 10 km entre anar i tornar, sense desnivells excessius, com és evident en una ruta costanera.

TAMARIU Cal avançar per la platja, per prendre el Camí de Ronda cap a la dreta (sud). Just abans de les primeres escales es pot veure una típica i antiga barraca de pescadors, gairebé intacta. S’entra en el cor de la Costa Brava, de la qual el Camí de Ronda va mostrant els seus incomparables paisatges.
SA PERICA.- Zona extensa de roques que cal travessar amb atenció a la senyalització. Un pi ajagut indica on continua el GR a l’altre extrem.
Bifurcació.- Es troba una pista que cal seguir a l’esquerra i que passats uns 300 m es transforma en corriol. s’està fent l’aproximació a la Cala Pedrosa.
Bifurcació.- El GR 92 segueix el camí de l’esquerra, cap a la Cala Pedrosa, que és una mica escabrós i que pot estar deteriorat; cal baixar amb precaució, amb atenció a les marques. El camí de la dreta és més senzill i enllaça de seguida amb una pista. Els dos es retroben després de Cala Pedrosa.
CALA PEDROSA.- Ben amagada i, tal com el seu nom indica, amb bona quantitat de pedres en el sòl. És curiós, els dies que hi ha una mica de mar, sentir la fressa que fan els còdols en retirar-se l’onada. El camí de sortida s’enfila per la torrentera principal.
Bifurcació.- Al final de la pujada s’enllaça amb un camí carreter que cal seguir a l’esquerra. Després de travessar una pista el camí es va estrenyent. Es travessa un bonic bosc fent alguna ziga-zaga. Cal posar atenció a la senyalització per a no agafar un camí equivocat.
SALT DE ROMABOIA.- Espectacular mirador sobre els penya-segats de la muntanya de Sant Sebastià, de 160 m d’alçada, bona part d’ells en absoluta verticalitat. A pocs metres es troba la capella de Sant Baldiri, ja dins de l’esplanada de Sant Sebastià.
SANT SEBASTIÀ (178 m).- Final del massís de Begur. Baixant uns metres en direcció sud hi ha un esplèndid mirador en la mateixa direcció. S’inicia la baixada cap a Llafranc tot prenent la carretera a l’esquerra. Ja en la urbanització se segueix el carrer Pau Casals. Quan ja s’està prop del nucli urbà es prenen unes escales a l’esquerra.
LLAFRANC (10 m).- Port esportiu i començament del passeig de Cipsela.

Recorregut de Llafranc a Tamariu per interior i tornada per costa:

El recorregut comença a Llafranc, on s’arriba per la carretera GIV-6537 des de Palafrugell. El millor aparcament continua sent l’indicat a prop de la riera.

Una vegada s’ha arribat a Llafranc, cal sortir-ne pel carrer Rafael Duran seguint els senyals blancs i grocs del sender PR-C-107. Quan el camí deixa de ser asfaltat, i després de passar per uns blocs d’apartaments, cal continuar la pujada cap a la dreta, però sense deixar la pista principal.

Quan ja es porta un quart d’hora de caminada, el camí comença a fer baixada mentre gira a l’esquerra després de passar entre dues barraques. Pocs metres més avall es troba un sender a mà esquerra (km 1,15) que duu al dolmen de Can Mina dels Torrents. Després de la visita al dolmen cal tornar al camí principal.

6 o 7 min després s’arriba a un nucli de cases amb indicadors (km 1,62). Es tracta del sender local que creua aquesta ruta i que va cap a la dreta per pujar a Sant Sebastià.

Cal seguir recte pel PR-C-107. Als 35 min de caminada, un cop passada la cruïlla de Sant Sebastià, s’ha de girar a mà esquerra per la pista que baixa i llavors cal continuar pujant. Poc després s’arriba a un collet amb unes quantes bifurcacions: s’ha de girar a l’esquerra per la pujada i, a continuació, al començament de la baixada cal girar cap al camí de la dreta que planeja.

Quan es porta a prop d’1 h de camí, després d’un revolt a l’esquerra, cal abandonar el camí principal i baixar per un corriol de la dreta que comença a l’altra banda d’un pas barrat amb cadenes (km 3,61). Es continua tot dret, deixant un parell de bifurcacions a la dreta fins a arribar a una placeta asfaltada. Cal continuar endavant pel sender fins a arribar a un carrer de la urbanització que fa baixada.

20 min després s’arriba a Tamariu. Llavors cal anar pel camí de ronda per on passa el GR-92, que se seguirà fins a Llafranc. Després de l’embarcador cal vorejar les roques i remuntar el pendent, travessat per un pi, que porta fins a la pista.

Després d’1 h i 45 min de marxa comença el bosc de pins. S’ha de seguir el camí que el travessa, sempre al límit amb les roques. Després es passa per un tros més ample i, al final, es torna al sender per arribar poc després a la cala Pedrosa tot baixant.

Des de la cala s’ha de remuntar el torrent pel sender marcat. En arribar al camí (km 7,86) cal girar a l’esquerra i continuar tot dret fins a la propera cruïlla. Una vegada dins del bosc cal seguir el camí que fa pujada, deixar un trencall a mà dreta (km 8,75) i travessar els penya-segats. Quan es passa per la cruïlla senyalitzada, on novament es troba el sender local del km 1,62, cal continuar tot dret.

2 h i 45 min després d’haver iniciat la ruta, s’arriba al mirador de Ramboia. Aquest mirador, que està situat al pla de Sant Sebastià, consisteix en una torre de vigilància i una antiga ermita i hostatgeria. Es baixen les escales que duen a la placeta que hi ha davant del far i després s’agafa el carrer Pau Casals. Tot seguit cal girar a l’esquerra, per les escales que porten al Port Nàutic de Llafranc, punt final de l’itinerari.